• برای دسترسی به امکانات سایت ثبت نام کنید
ورود ثبت

ورود به محيط کاربري

نام کاربري *
رمز عبور *

ايجاد يوزر جديد

آیتم های دارای * باید پر شوند.
نام *
نام کاربري *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ايميل *
تاييد ايميل *
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

اگر شما مانند بسیاری از والدین هستید، حتماً با این داستان آشنایی كامل دارید. فرزندتان را سر ساعت 9 به تختخواب می‌برید، بغلش می‌كنید و او را می‌بوسید و خواب‌های خوشی را برایش آرزو می‌كنید.

چرا بچه دبستانی‌‌ها سر ساعت نمی‌خوابند

اگر شما مانند بسیاری از والدین هستید، حتماً با این داستان آشنایی كامل دارید. فرزندتان را سر ساعت 9 به تختخواب می‌برید، بغلش می‌كنید و او را می‌بوسید و خواب‌های خوشی را برایش آرزو می‌كنید. روزی طولانی بوده است اما میز شام همچنان در انتظار است، قبض‌هایی مانده كه باید پرداخت شود و به اندازه‌ی كافی وقت نداشته ‌اید كه استراحت كنید اما در عوض این كه باقیمانده‌ی شب را به كارهای روزمره تان بپردازید مدام در حال رفت‌وآمد به اتاق خواب فرزندتان هستید تا به طریقی او را خواب كنید. بالاخره به خواب می‌رود اما حدود سه ساعت بعد از این كه پایش را به اتاق خواب گذاشت.

تشویق‌ كردن: ساعت خواب معمولا برای یك بچه ‌دبستانی اوقات سختی است. او در حال رشد است و برنامه‌ی روزانه‌اش پیچیده‌تر از گذشته شده و به همین دلیل به استراحت بیشتری احتیاج دارد. جودی میندل، استادیار روانشناسی دانشگاه سنت جوزف در فیلادلفیا و نویسنده‌ی كتاب خواب در تمام طول شب، می‌گوید: "بچه‌ها در این سن دلواپسانی بی‌تاب و پریشان هستند.او ممكن است نگران برنامه‌ی درسی فردا باشد یا از این هراس داشته  باشد كه فردا در امتحان چه نمره‌ای می‌آورد. ممكن است از بچه‌ قلدر مدرسه در اتوبوس بترسد یا نگران دركیری بهترین دوست‌اش با او باشد. تعجبی ندارد ناگهان از خواب بیدار شود و با اشیاء اطرافش شروع به حرف‌ زدن كند!

در رابطه با مسائل زمان خواب، چه كاری از دست شما برمی‌آید

وقتی را برای حرف‌زدن با فرزندتان در مورد ماجراهایی كه در روز داشته است، كنار بگذارید. فرزند دبستانی شما ممكن است خیلی ساده، به این جهت بدخوابی داشته باشد كه بخواهد در مورد ماجراهایی كه در طول روز در مدرسه داشته است، با شما صحبت كندبه خصوص اگر تمام مدت روز را كار كرده‌اید، قبل از خواب ساعتی را كنار بگذارید تا با فرزندتان در مورد مسائل مدرسه صحبت كنید و آخرین خبرها را از مسایل زندگی اجتماعی‌اش بشنوید. شاید  اگر شانس این را داشته باشد كه خودش را تخلیه كند، راحت‌تر به خواب رود.

یك برنامه برای ساعت خواب تنظیم كنید به طوری كه بتوانید با كامپیوتر آن را تزیین یا بر روی كاغذ چسبی با مداد رنگی آن را نقاشی كنید. این برنامه باید در مورد كارهایی باشد كه باید  هنگام خواب انجام شوند و باید به ترتیب اولویت باشد مثلاً دستشویی رفتن، مسواك ‌زدن، خواندن كتاب،  یك لیوان آب و ادامه دو دقیقه گوش‌ دادن به یك موزیك ملایم. قبل از شروع برنامه، چند بار ساعت خواب را یاد آوری كنید .سعی كنید نگذارید وقت‌اش را تلف كند.

در او انگیزه ایجاد كنید.وقتی فرزندتان به موقع به رختخواب رفت، باید برایش جایزه در نظر بگیرید. در ضمن باید برایش معلوم كنید كه این جایزه را به چه دلیل به او می دهید. وقتی با برنامه جلو می‌رود، تحسین‌اش كنید، در تقویم یادداشت كنیدو جایزه‌ی كوچكی برای او در نظر بگیرید مثلاً اجازه بدهید 15 دقیقه بیشتر تلویزیون تماشا كند یا تلفنی با یكی از دوستانش صحبت كند. اگر یك هفته به موقع خوابید و طبق برنامه عمل كرد، یك چیز مخصوص برایش بگیرید مثلاً یك كتاب تازه یا یك گردش بیرون‌ ازخانه با بهترین دوست‌اش. حتی بد نیست با او معامله كنید مثلاً ژتون برای هر بار به‌ موقع خوابیدن و البته ماندن در رختخواب یا كم‌ كردن ژتون به ازای هر بار دیرخوابیدن یا ازرختخواب بیرون آمدن وقتی چراغ‌ها خاموش شدند. به ازای تعداد مشخصی از ژتون‌ها، اجازه بدهید با كامپیوتر بازی كند یا یك آویز تزئینی دیگر به كیف مدرسه اش آویزان كند.

محدوده انتخاب‌هایش را بیشتر كنید. خودداری از رفتن به رختخواب روش موثری است كه بچه ها برای دفاع از خودشان یا رسیدن به خواسته‌هایشان در پیش می گیرند. پس بد نیست راه‌های قابل‌قبولی پیدا كنید كه به وسیله‌ی آن بتواند از خودش دفاع كند. بگذارید كمی خودمختاری داشته باشد مثلاً اگر قبل از خوابیدن می‌خواهد مجله‌  ورق بزند یا فصلی از هری پاتر را بخواند، یا میل دارد قبل از خواب  آب بخورد. دقت كنید انتخاب‌هایی را پیش رویش بگذارید كه خودتان آنها را قبول داریدمثلا  اگر قرار باشداز او بپرسید آیا دلش می خواهد الان به رختخواب برود یا نه احتمالاً جواب دلخواه‌تان را نمی شنوید.

آرام اما جدی باشید. حتی اگر فرزندتان گریه كرد یا خواست استثناءهایی در برنامه‌ قائل شوید، بر موضع خود پافشاری كنید. اگر حوصله تان سر رفت، اعمال زور نكنید. با آرامش و خونسردی صحبت كنید اما وقتی مهلت به سر رسید پافشاری كنید، وقت تمام شد! اگر در مقابل درخواست‌اش "خواهش می‌كنم، فقط پنج دقیقه‌ی دیگه" كوتاه بیایید، بدانید كه فردا شب هم همین درخواست را می شنوید.

زمان تماشای تلویزیون را محدود كنید. طبق نظر میندل بچه‌هایی كه سر شب تلویزیون تماشا می‌كنند بیشتر از بقیه برای رفتن به رختخواب و خوابیدن دردسر دارند. تعجبی ندارد بچه‌هایی كه در اتاق‌شان تلویزیون دارند خوب نمی خوابند. این فقط مربوط به برنامه‌های خشن نمی‌شود و به نظر می‌رسد هر برنامه‌ی تلویزیونی به جای این كه بچه‌ها را آرام كند آنها را پرانرژی می‌كند. پس ساعات تماشای تلویزیون را محدود كنید، به خصوص وقتی كه كه به ساعت خواب نزدیك می‌شوید.

برای موفقیت پله به پله پیش بروید. نباید انتظار داشته باشید كه فرزندتان ‌ یكباره یاد بگیرد كه  طبق برنامه‌ی شما به رختخواب برود و تمام شب را آرام سر جایش بخوابد. هر بار یك قدم بردارید. اگر دوست دارد در تختخواب شما بخوابد، بد نیست اولین قدم این باشد كه او را تشویق كنید در رختخواب خودش بخوابد. قدم دوم می تواند این باشد كه بیرون آمدن های متعددش از رختخواب را به یك بار در شب كاهش دهید یا فقط یك بار شما را صدا بزند بدون اینكه از تختش خارج شود. روشی را در پیش بگیرید كه قدم‌به‌قدم وآهسته و پیوسته به هدف نهایی‌تان (خوابیدن كودك در تمام طول شب بدون اینكه یك‌بار هم از جایش بیرون بیاید) برسید.

حل مشكل. تلاش كنید بفهمید كه چرا برای فرزندتان سخت است كه سرش را به بالش بچسباند. به نگرانی‌هایش در طول روز دقت كنید تا متوجه شوید وقتی كه خورشید غروب می‌كند چه چیز ممكن است باعث آزارش شود. از او بپرسید چه اعتراض به‌خصوصی راجع به ساعت خواب دارد. به این خاطر است كه خسته نیست؟ ترسیده است؟ اتاق خیلی ساكت است؟ اگر از تاریكی می‌ترسد، یك چراغ‌قوه به او بدهید. بگذارید به یك موزیك ملایم با صدای كم گوش دهد. به صحبت هایش گو كنید. از همه‌ی اینها گذشته،اگر برنامه ای پیشنهاد می‌كند كه می‌تواند مفید  باشد، شانس بیشتری برای موفقیت  ایجاد می‌كند.

مطمئن شوید كه فرزندتان در طول روز به اندازه‌ی كافی تحرك داشته و از هوای تازه استفاده كرده است. همچنین در نظر داشته باشید كه زمان خواب را یك ساعت عقب ببرید (فقط مطمئن شوید كه بین 9 تا 11 ساعت در شبانه ‌روز خوابیده است،  كودك در این سنین به این مدت خواب نیاز دارد). با گنجاندن مقداری فعالیت بدنی و تغییرات گهگاه در برنامه‌ی روزانه می تواند مطمئن شوید فرزندتان و با رسیدنِ ساعت خواب به اندازة كافی خسته شده است.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مشابه: