• برای دسترسی به امکانات سایت ثبت نام کنید
ورود ثبت

ورود به محيط کاربري

نام کاربري *
رمز عبور *

ايجاد يوزر جديد

آیتم های دارای * باید پر شوند.
نام *
نام کاربري *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ايميل *
تاييد ايميل *
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

یکی از مطالعات بالینی اخیر در فنلاند، شمالی‌ترین کشوری که می‌تواند هفت ماه از سال زمستان را تجربه کند، به ارتباط سونا و مرگ ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی نگاهی داشته است. در شرایط جغرافیایی مانند فنلاند، که آب و...

فواید سونا، فواید سونا خشک و بخار، سونا و لاغری، مزایای سونا بخار، مزایای سونا خشک، سلامت قلب و عروق، پیشگیری از بیماری قلبی، تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون، باز شدن رگ های بدن، کاهش استرس و اضطراب، رفع خستگی بدن، درمان خستگی و کوفتگی بدن، درمان خستگی مفرط، استفاده مکرر از سونا، تاثیر سونا بر سلامتی

یکی از مطالعات بالینی اخیر در فنلاند، شمالی‌ترین کشوری که می‌تواند هفت ماه از سال زمستان را تجربه کند، به ارتباط سونا و مرگ ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی نگاهی داشته است. در شرایط جغرافیایی مانند فنلاند، که آب و هوا اغلب سرد و تاریک است، خطر بیماری قلبی در بین مردم فراوان است.

من نزدیک به یک دهه در روچستر، مینه‌سوتا که آب و هوای سردی هم دارد، اوقات لذت‌بخشی را گذراندم. اکتبر، برای بسیاری از مردمی که من با آن‌ها کار می‌کردم و اصالتا اهل مینه‌سوتا نبودند، معمولا تغییرات آب و هوایی شومی را به همراه داشت. ماه اکتبر به این معناست که روزها در پاییز به‌سرعت کوتاه می‌شوند و با زمستان سرد و تاریک جایگزین می‌گردند. چند باری هم که ماه ژانویه را در آن‌جا گذراندم، درجه دما به‌ندرت به بالاتر از صفر درجه می‌رسید و سرمای زیادی ناشی از وزش بادهای مکرر احساس می‌شد. زمانی‌که دور هم جمع می‌شدیم تا خودمان را گرم کنیم، بومیان مینه‌سوتا درباره‌ی زمستان‌های بسیار سردتری که پشت سر گذاشته بودند، برایمان تعریف می‌کردند.

سونا و سلامت قلب

هیچ‌گاه به‌طور کامل به زمستان‌های آنجا عادت نکردم. من معتقدم شما باید به ‌طور ژنتیکی مقداری طبع سرد در وجودتان باشد تا بتوانید هفته‌ها درجه دمایی زیر صفر را تحمل کنید، البته هنگامی به این نتیجه رسیدم که به تماشای مردم به ظاهر طبیعی نشستم که در ماه ژانویه لباس‌هایشان را از تن در می‌آوردند و در دریاچه سرد و منجمد مینه‌سوتا می‌پریدند، تا رفتاری شبیه گروه‌های از خرس‌های قطبی داشته باشند.

یک رابطه دوستانه با سونا

یکی از دوستان نزدیکم در مینه‌سوتا به‌نظر می‌رسید بهتر از دیگران زمستان را تحمل می‌کند. او در فنلاند زندگی می‌کرد. فنلاندی‌ها آموخته‌اند خود را با زمستان تطبیق دهند و از آن لذت ببرند. اندکی از این تطبیق، نتیجه رابطه دوستانه آن‌ها با سوناست.

در واقع دوستم در سراسر زیر زمین خانه‌اش یک حمام سونای خشک مرکزی ساخته بود. گاهی اوقات زمانی‌که شما را به خانه‌اش دعوت می‌کرد، اولین کاری که می‌کرد، بردن شما به سونا بود.

در آب و هوای سرد و تاریک، مردم اغلب فعالیت کمتری دارند. نرخ چاقی افزایش می‌یابد، افسردگی رواج می‌یابد و در بسیاری از این نقاط است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد. خطر این بخش جغرافیایی، مربوط به آب و هوای سرد آن است و این‌جاست که ارزش واقعی مطالعه جدید در استفاده از سونا و رابطه آن با بیماری‌های قلبی و عواقب آن در فنلاند درک می‌شود و اهمیت می‌یابد.

استفاده‌ی مکرر از سونای خشک و سلامت قلب

تجربه‌ی یک سونای فنلاندی معمولی ممکن است با آن‌چه که شما تصور می‌کنید، متفاوت باشد. آن‌ها معمولا از حرارت خشک ۶۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد (۱۴۰ تا ۲۱۲ درجه فارنهایت) و فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد رطوبت استفاده می‌کنند. سونا مکانی برای استراحت جسمی و روحی دوستان و افراد خانواده است.

این مطالعه، که در مجله‌ی پزشکی JAMA منتشر شده است، شامل ۲۳۱۵ شرکت‌کننده‌ی مرد میانسال از شرق فنلاند بود. این افراد به‌طور میانگین طی یک دوره ۲۱ ساله مورد مطالعه قرار گرفتند. محققان در تلاش بودند تا دریابند که چشم‌انداز سلامت قلب در این مردان که اغلب از سونا استفاده می‌کنند، چه تغییری کرده است. محققان به مقایسه‌ی الگوی استفاده یک‌بار در هفته از سونا را با الگوی استفاده مکرر دو تا سه بار در هفته و حتی استفاده چهار تا هفت بار در هفته، پرداختند.

از جنبه‌های جالب این مطالعه آن بود فقط ۱۲ نفر از بین ۲۰۰۰ نفر از عضویت در سونا انصراف داده بودند و پیمان سونای عشق فنلاندی را شکسته و از آن استفاده نکردند.

اشاره‌ای بر نتایج مطالعه:

۱.مرگ ناگهانی ناشی از بیماری‌های قلبی در مردانی که دو تا سه بار در هفته از سونا استفاده می‌کردند، ۲۲٪ کمتر از مردانی بود که تنها یک‌ بار در هفته از آن استفاده می‌کردند.

۲.مردانی که چهار بار و بیشتر در هفته از سونا استفاده می‌کردند، در مقایسه با مردانی که تنها یکبار در هفته از آن استفاده می‌کردند، ۶۳٪ کمتر، دچار مرگ ناگهانی ناشی از حملات قلبی را شده بودند.

۳. مرگ ناگهانی ناشی از حملات قلبی در فنلاندی‌هایی که زمان بیشتری را در سونا می‌گذراندند، یعنی حدودا ۱۹ دقیقه در هر جلسه در مقایسه با افرادی که کمتر از ۱۱ دقیقه زمان صرف سونا می‌کردند، کمتر از ۵۲٪ بود.

۴. بیماری تصلب شرائین سرخرگ‌ها یکی از علل مرگ و میر در سراسر جهان غرب است. مردانی که دو تا سه بار در هفته از سونا استفاده کردند، احتمال مرگ ناشی از این بیماری تا ۲۳٪ کمتر از آن‌هایی بود که فقط یک‌بار در هفته از سونا استفاده می‌کردند.

۵. خطر مرگ ناشی از تصلب سرخرگ‌ها در مردانی که چهار بار یا بیشتر در هفته از سونا استفاده می‌کردند، تا ۴۸٪ کمتر از مردانی بود که یک بار در هفته از سونا استفاده می‌کردند.

۶. کاهش خطر مرگ ناگهانی ناشی از حملات قلبی و مرگ مربوط به بیماری تصلب سرخرگ‌ها به‌دلیل عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی مختلف از جمله فشار خون بالا، دیابت، سیگار کشیدن مداوم و پیری دیده می‌شد.

در بررسی‌های محققان مشخص شد، استفاده از سونا خطر ابتلا به تمام انواع بیماری‌های قلبی را تا حد یکسانی کاهش می‌دهد.

چگونه سونا خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد؟

درس‌های پراهمیت فراوانی از این مطالعه وجود دارد. حتی اگر به سونای خشک سنتی دسترسی ندارید، می‌توانید برخی از جنبه‌های مفید سونا را در زندگی خود دریافت کنید.

۱.آرامش برای قلب خوب است: فنلاندی‌ها از سونا برای آرامش جسمی و روحی بهره می‌برند. بدن، ذهن و قلب ما نیاز به زمانی برای استراحت دارد. این عمل ساده گذاشتن زمانی برای استراحت، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد، توانایی ما را برای به انجام رساندن وظایف افزایش می‌دهد، خلاقیت را بهبود می‌بخشد، موجب کاهش خطر ابتلا به خستگی مفرط می‌شود، فشار خون را پایین می‌آورد و می‌تواند ضربان نامنظم قلب را تنظیم کند. پس زمانی‌که صرف سونا می‌کنیم، سود بیشتری کسب می‌کنیم، یعنی گذراندن زمان بیشتر، بهتر.

۲.روابط اجتماعی قوی به قلب کمک می‌کند: فنلاندی‌ها برای گذراندن وقت با خانواده و دوستان از سونا استفاده می‌کنند. مطالعات تحقیقاتی متعدد به وضوح نشان می‌دهد مردمی که با دیگران ارتباط دارند، احساس می‌کنند که بخشی از یک اجتماع هستند و روابط پایدار و حمایتی دارند، طولانی‌تر عمر می‌کنند. سپری کردن اوقات خود با دوستان و خانواده در تلاش برای یک زندگی طولانی‌تر ضروری است.

۳.سونا می‌تواند برای تنظیم ضربان قلب مفید باشد: هنگامی‌که بدن ما در معرض گرمای سونا قرار می‌گیرد، در محدوده درجه حرارت پایین‌تر، ضربان قلب می‌تواند از ۱۰۰ ضربه در دقیقه تجاوز کند. هنگامی‌که درجه حرارت بالا باشد، ضربان قلب ما می‌تواند از ۱۵۰ضربه تجاوز کند. این پاسخ‌های ضربان قلب و افزایش خروجی قلب ما می‌تواند الگوی انجام حرکات ورزشی را تقلید کند. طبق یک فرضیه، استفاده از سونای خشک، بسیاری از جنبه‌های مفید ورزش را برای سیستم قلبی عروقی ما تکرار می‌کند.

۴.استفاده از سونا، مانند ورزش، می‌تواند فشار خون را کاهش دهد: در سونا، فشار خون ما اغلب کاهش می‌یابد. علاوه بر این، رگ‌های خونی بسیار کوچکی که برای عملکرد اندام‌های بدن ما حیاتی هستند، استراحت می‌کنند و باز می‌شوند. توانایی رگ‌های خونی در استراحت و باز شدن خود، عملکرد درون پوشی غشاء درونی رگ نام دارد. افرادی که غالبا از سونا استفاده می‌کنند، عملکرد درون پوشی بهتری در رگ‌ها دارند. هنگامی‌که عملکرد درون پوشی از دست برود بیشتر در معرض احتمال ابتلا به بیماری تصلب سرخرگ‌ها، سکته مغزی و بی‌نظمی ضربان قلبی قرار می‌گیریم. یکی از مزایای مهم ورزش نیز حفظ عملکرد درون پوشی سالم غشاء درونی رگ است. متاسفانه، آگاهی نداریم که این منافع برای قلب، علاوه بر استفاده از سونای خشک، با تامین رطوبت بالا، با ریختن آب بر سنگ گرم، در حمام بخار و یا در وان داغ هم به دست می‌آید.

چگونه در سونا ایمن بمانیم؟

توجه داشته باشید که هر فرد در یک جلسه سونای معمولی می‌تواند۴۵۰ گرم عرق کند. این میزان آب زیادی است. افرادی که از بیماری قلبی، بیماری کلیوی، افت فشار خون رنج می‌برند و یا سابقه غش دارند، باید از این نوع کاهش آب در بدنشان اجتناب کنند، مگر آنکه پیش از آن با پزشک خود مشورت کرده باشند.

هنگامی‌ که زیاد عرق می‌کنید، بسیاری از الکترولیت‌های بدن مثل سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم را از دست می‌دهید. این الکترولیت‌ها باید جایگزین شود تا سیستم‌های الکتریکی قلب ما سالم و با ضربات معمولی باقی بماند.

الکل ادرار‌آور است و می‌تواند باعث شود آب بدن را از دست دهید، گویی دچار کم آبی شده‌اید. مصرف الکل و سپس قرار گرفتن در معرض سونای خشک و گرم می‌تواند، ترکیبی خطرناک باشد که منجر به افت خطرناک آب بدن، فشار خون و الکترولیت‌ها شود.

خبر خوب این است که فنلاندی‌ها به ما نشان داده‌اند که با استفاده از یک درمان تقریبا روزانه که شامل آرامش و پیوند اجتماعی است و هم‌چنین تحریک مطلوب قلب و رگ‌های خونی، می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به تصلب شرائین سرخرگ‌ها را کاهش داد و به عمر طولانی‌تر دست یافت.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید